Za 3 lata rynek systemów kognitywnych będzie wart 13 bilionów dolarów. W ramach przygotowań do październikowej konferencji „World of Watson” w Las Vegas IBM przepytało 600 osób, które zajmują kierownicze stanowiska w organizacjach korzystających z dobrodziejstw kognitywistyki. Wyniki pozwoliły wyszczególnić 5 faktów o ich obecnym poziomie zaawansowania.

Większość nowoczesnych przedsiębiorstw chce stosować rozwiązania kognitywne, ale tylko niektóre tak naprawdę z nich korzystają.

Chociaż technologie kognitywne dla wielu sektorów są czymś całkiem nowym, wyścig o podium już się zaczął. Aż ? badanych przedsiębiorstw zamierza w ciągu najbliższych dwóch lat zaadaptować kognitywistykę do swojego biznesu. Aż 70% ankietowanych przez IBM menadżerów uważa, że systemy kognitywne są niezwykle istotne w realizacji strategii i osiągnięciu sukcesu. Ponad 50% z nich wprowadziło do firmy różnego rodzaju technologie kognitywne na krócej niż 12 miesięcy, a 22% z nich używało przynajmniej dwóch rozwiązań kognitywnych w okresie dłuższym niż rok.

Liderzy postrzegają rozwiązania kognitywne jako wyróżnik dający przewagę konkurencyjną.

W organizacjach, które w swoje procesy biznesowe angażują samouczące się systemy, szybko widoczne są pozytywy tego przedsięwzięcia. Obejmują one wzrost takich obszarów jak: produktywność, konwersja, sprzedaż, efektywność pracowników, przychód. Systemy umożliwiają umiejscowienie kontentu w kontekście, czyli odnalezienie przysłowiowej igły w stogu siana, określają nowe wzory i insighty dla wszystkich dostępnych danych. Ponad połowa respondentów nazywa rozwiązania kognitywne wyróżnikiem dającym przewagę konkurencyjną. Jest to według nich czynnik, który zapewni powodzenie cyfrowej transformacji.

Możliwości jest nieskończenie wiele, ale firmy często nie potrafią się na nie otworzyć.

Na drodze do wdrożenia rozwiązań kognitywnych czasem stoją przeszkody.
Najważniejsze wyzwania obejmują:
  • kwestie bezpieczeństwa,
  • ochronę danych,
  • brak wykwalifikowanych zasobów,
  • niespójny harmonogram,
  • dojrzałość nowych technologii
  • oraz brak ujednoliconych źródeł danych.
Około 50% respondentów stwierdziło, że widzą wartość w informatyce poznawczej, ale borykają się z wytyczeniem jasnej ścieżki, którą powinno kroczyć przedsiębiorstwo, aby wdrożyć te usprawnienia.

Zaawansowana analityka dziś staje się ogólnodostępnym standardem.

Kognitywne systemy są kluczowe w przezwyciężaniu wyzwań, jakie dziś przed tradycyjnymi, ale też bardziej złożonymi narzędziami stawia analiza danych.
W większości organizacji ponad 80% dostępnych informacji jest nieustrukturyzowanych. Dzieje się tak np. z:
  • e-mailami,
  • postami z social media,
  • nagraniami wideo i audio,
  • czy grafikami.
Tradycyjne maszyny nie radzą sobie z takimi formami, więc szansa na odkrycie skrywanej wartości danych i ich wpływania na biznes pojawia się dopiero dzięki zastosowaniu informatyki poznawczej.

Wizja ery kognitywnej nie różni się w zależności od branży, bo nie jest to tymczasowa moda.

Produkty oraz branże są czasem na dwóch krańcach, jednak liderzy z tych samych przyczyn sięgają po systemy poznawcze. Najbardziej cenią je za dostarczanie spersonalizowanych, szybkich rozwiązań i skalowalnych ekspertyz, usprawnienie procesów decyzyjnych oraz zwiększenie produktywności zespołów projektowych.