Rozwój technologii nie tylko pchnął branżę IT do przodu, ale wkroczył na terytorium sprzedaży detalicznej. Teraz najbardziej dynamicznie rozwijającą się gałęzią jest e-commerce, a producenci starają się wdrażać kolejne innowacje technologiczne, aby przyciągnąć klienta.
Webrooming i Virtual Reality
Jesteśmy świadkami ?webroomingu? ? klienci oglądają produkty w sieci, a później kupują je w fizycznym sklepie. Rewolucję przyniosła też filozofia ?try before you buy?,czyli możliwość darmowego zwracania zamówionych wcześniej przedmiotów.
Dużą zmianę może przynieść wirtualna rzeczywistość. Według danych Google, zainteresowanie VR wzrosło czterokrotnie w ciągu ostatniego roku. Jedną z najważniejszych funkcji VR jest możliwość obejrzenia produktu w prawdziwej wielkości, w czasie rzeczywistym, bez potrzeby eksponowania go w półkach, a nawet bez wychodzenia z domu. Klienci mogą wejść do fabryki i obejrzeć, jak produkt jest wykonywany czy chociażby odbyć wirtualną podróż po sklepie.
POS czyli Point-of-Sale
Współcześnie podstawowym rozwiązaniem technologicznym w branży retail są systemy POS ? point of sale. Software POS upraszcza nie tylko transakcje pieniężne, ale może też usprawnić pracę, pozwala zarządzać zasobami ludzkimi i materialnymi czy daje dostęp do bazy danych klientów. Współczesne systemy POS oparte są na technologiach cloud, przez co dostępne są na urządzeniach mobilnych, takich jak tablety czy smartfony.
Powoli stajemy się również świadkami wejścia AI ? sztucznej inteligencji w systemy POS. Jakie daje to możliwości? System będzie mógł analizować zachowania konsumentów i pracowników. Klientom będzie proponował to, co jest częściej wybierane, zgodnie z ich preferencjami, a pracownikom ułatwi pracę i zdejmie z nich część obowiązków.
Współczesne trendy dobrze wróżą związkowi technologii i branży retail. Jednym z celów nadrzędnych jest bezpośredni kontakt z klientem. Tak samo szybko można coś kupić u danego sprzedawcy, jak i skierować się do konkurencji. Walka nie toczy się już tylko o ilość klientów, ale też o ich jakość. Liczą się preferencje, opinie i zaufanie.
Źródła:
https://marketingibiznes.pl/e-commerce/branza-retail-musisz-wiedziec/ https://www.forbes.com/sites/veronikasonsev/2018/01/22/retail-technology-and-marketing-trends-on-the-rise-for-2018/#370fc64364c0
http://www.businessinsider.com/try-before-you-buy-clothing-brands-stitch-fix-warby-parker-amazon-prime-fashion?IR=T https://www.lsretail.com/blog/top-7-questions-ask-buying-restaurant-pos-software/
https://www.bit.com.au/news/vend-adds-ai-to-pos-system-478539 https://blog.vendhq.com/post/64901830316/introducing-dott-ai