Podejmując decyzje biznesowe Dyrektorzy finansowi muszą otrzymać odpowiedź na pytanie ?ile to będzie kosztowało?. To zrozumiałe. Ważne, aby podejmować decyzje w oparciu o naprawdę sprawdzone dane.
W przypadku zakupu systemu ERP oszacowanie kosztów niestety nie zamyka się na weryfikacji prostej listy cenowej. Na ogólną wycenę składa się suma niezależnych czynników, dlatego bez dogłębnej analizy przypadku nie możemy na to pytania odpowiedzieć od razu.
Kluczowe jest tu doprecyzowanie ram czasowych projektu oraz zdefiniowanie ostatecznego wyglądu produktu. Warto pamiętać, że koszt jednej licencji z oprogramowania nie jest kosztem rzeczywistym, ponieważ wdrożenie systemu ERP do przedsiębiorstwa jest procesem kilkustopniowym, obejmującym działania nie tylko w zasobach technologicznych, ale i ludzkich.
Koszty wdrożenia systemów ERP u poszczególnych klientów często znacznie różnią się od siebie, ponieważ zależą od wielu czynników, np. struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa czy np. ilości użytkowników. W koszty wliczana jest licencja i instalacja oprogramowania, a działania mające na celu dostosowanie produktu do indywidualnych wskazań klienta, czyli przeszkolenie pracowników przedsiębiorstwa, analiza przedwdrożeniowa, testy i prace programistyczne, mogą tu stanowić nawet 50% kosztów.
Na ostateczną wycenę produktu ma wpływ również sposób wdrażania zmian – możemy na przykład rozpocząć od uruchomienia standardowej wersji systemu z późniejszym jej modyfikowaniem według potrzeb firmy lub też od początku implementować finalny produkt.
W celu przygotowania rzetelnej wyceny zadajemy naszym klientom 5 kluczowych pytań, które przedstawiam poniżej.
1. Ilu użytkowników będzie pracowało z systemem?
2. W jakich obszarach systemu będzie pracował każdy z użytkowników?
3. Czy wymagane będą integracje z systemami zewnętrznymi lub wewnętrznymi?
4. Jakiej funkcjonalności szuka firma dla usprawnienia biznesu?
5. Który typ instalacji będzie najwygodniejszy?
- instalacje w chmurze,
- zakup licencji na własność
- oraz instalacje hybrydowe.
Dzięki poznaniu posiadanej przez firmę infrastruktury wspólnie ustalamy, czy i jakie koszty na zakup sprzętu uwzględnić w wycenie.